Jobban örülnék, ha a lent látható videó csak a képzeletem szüleménye lenne, de ez a valóság. A Boston Dynamics 40 millió dolláros szerződést kötött a Pentagonnal, hogy egy négylábú katonai robotot fejlesszenek ki.

A 100 kilós robot mozgása olyan elképesztően élethű, hogy aki meglátja a földbe gyökerezik a lába. A robot szó említésekor sokak kis fémemberkékre gondolnak, akik tipegve, ügyetlenül, épphogy csak egyensúlyozva tálcán hozzák az innivalót. Ilyen például a mindenki által ismert ASIMO, aki vízszintes talajon jól mozog - talán még egy lépcsőn is fel tud menni. Na ezt felejtsük el! A Big Dog (Nagy Kutya) névre keresztelt robot durva terepre készült. Legyen szó meredek sáros emelkedőről, egy kupac tégláról, süppedő tengerparti homokról - a legnehezebb akadályokkal is megbirkózik a gép.

 

 

A giroszkópokkal, kamerákkal és egy számítógéppel felszerelt gép sztereóban lát, figyeli a környezetét, ezen kívül saját magára is időt szentel: monitorozza a hidraulikus lábak olajnyomását, az akkumulátor töltöttségét, és ha sérülést észlel visszavonul egy kijelölt biztonságos helyre (mint egy jó katona).

A fejlesztési stádiumban lévő robot a 90 centis lábaival 8 km/h sebességre és 35 fokos emelkedő megmászására képes. Egy töltéssel 20 km menetelést bír.

A Csillagok háborúja filmben látható birodalmi lépegetőre hasonlító "fémkutya" oda tud menni/mászni ahova egy ember vagy állat is képes eljutni. Külön kiemelném a videóból azokat a képsorokat, amikor a "gazdi" egy jó nagyot rúg a robot oldalába, és az nem dől fel - ezenkívül a jégen való járás is ELKÉPESZTŐ, már-már félelmetes. Egy lépéssel közelebb jutottunk a jövő terminátoraihoz?

A paranoiás szöveget félre téve ez egy kis lépés a robotnak, de nagy lépés az emberiségnek:

Bár nem tud ugatni, és nem hozza vissza az eldobott labdát, a robot sokmindenre alkalmazható: teherszállításra (150 kg-ot elbír) vagy aknakeresésre is, ha nem akarunk emberi életeket feláldozni. Felderítésre (egyelőre) nem alkalmazható, mivel a mozgásért benzinmotorok is felelősek és ez zajossá teszi a szerkezetet. (Biztos hallottuk a búgó hangot a videó alatt.) A kitűnő biomechanika a fejlett érzékelőnek köszönhető: A robot LIDAR érzékelőkkel is fel van szerelve, ami majdnem radar, csak épp ultraibolya fénnyel működik.

Egyesek szerint a harci robotok birtoklása és fejlesztése hozzájárulhat ahhoz, hogy könnyebben kirobbanjanak kisebb-nagyobb országok közötti konfliktusok. Mások azzal érvelnek, hogy a terrorizmusellenes harcban minden eszköz megengedett. Robotrepülőgépekkel már több veszélyes terrorista-rejtekhelyet sikerült felszámolni anélkül, hogy egyetlen emberi életet is kockáztatták volna. A legtöbb szakember úgy véli, hogy a jövőben sem lesz "robotok háborúja", hanem csak segítő szerepet fognak játszani az emberek mellett. Reméljük, sosem fog bekövetkezni az a tudományos-fantasztikus művekben gyakran szereplő forgatókönyv, amikor a robotok irányítása kicsúszik az emberek kezéből. Te mit gondolsz, van okunk félni?

A négylábú gépek és állatok járásmechanikájáról Horváth Gábor: Biomechanika szakkönyvéből tájékozódhatsz.

 Van webkamerád? Nincs kedved 40'000 forintot költeni Mircrosoft Kinectre? Alább olyan online elérhető webkamerás játékokat találsz, amit saját magaddal irányíthatsz. Csak engedélyezd a kamera elérését, kelj fel a gép elől és a mozgásoddal pukkassz buborékokat, üsd le a téged megtámadó nindzsát és csinálj sok vicces dolgot. Készítettem egy kis videoízelítőt. (a videoban az öcsém szerepel, és az internetes anonimitás nevében az arca ki van takarva) A video elején láthatjuk, hogy hogyan is képes pontosan behatárolni minket a játék, hogy hol vagyunk: Két képkocka közötti eltérést figyeli - épp ezért jó, ha nem mozgatjuk a kamerát (csak magunkat) játék közben:

A játékok pedig a videoban szereplő sorrendben a következők (akár több játékos is játszhatja egyszerre):

1: Target

A Target nevezetű játékban a megjelenő zöld célpontokba kell belenyúlni mielőtt eltűnnek, a piros pontokat pedig el kell kerülni. A játék egyre gyorsul, és ha messze állunk a kamerától (szóval kisebbek vagyunk a játéktérben), vagy éppenséggel a kamerát magasra nézően állítjuk be akkor így nehezíthetjük a játékot.

2: Ninja

A képernyő széléről felénk közeledő nindzsákat kell leütnünk, mielőtt megsuhintanak a kardjukkal.

3: Motion Bubbles

A képernyő tetejéről leeső buborékokat kell kipukkasztanunk - elkerülve a tüskés bombákat amihez, ha hozzáérünk sok pontot levon. 

4: Candy Catch

A Candy Catch nevezetű webakmerás játék nem csak holmi elkapós játék, mint a fenti három, hanem itt a webkamera képe véletlenszerűen tükrözésre kerül vízszintesen vagy függőlegesen, ezáltal nehezítve a játékot. Így nem csak olyan, mintha egyszerűen egy tükörbe néznénk, hanem itt már néha ellentétesen kell mozognunk. Halloweeni játék - a töklámpásokat kerüljük el, a cukorkákat gyűjtsük be! Trick or treat?

5: Bubbles

Lassú buborékpukkasztós játék. A sárga színűeket el kell kerülni. Gyűjtsünk össze minnél több pontot!

Nyolcadik alkalommal kerül megrendezésre a legnagyobb kockafej összejövetel, a Simonyi Konferencia. Gyere el Te is, Numlock Holmes ott lesz! Regiszrálni itt tudsz, amivel akár Xbox+Kinect kombót is nyerhetsz!

http://konferencia.simonyi.bme.hu/hu 

"How-To az index.hu feltöréséhez

Gondolkoztál már azon milyen lehet hackernek lenni, biztonsági réseket keresni, szigorúan őrzött informatikai rendszerekbe behatolni? Egyáltalán hogyan fognál neki egy oldal meghackeléséhez? Az index.hu-t feltörni nem egyszerű feladat, ezért is bízták profikra. Nézzük meg, ők hogyan csinálták!

 

Iphone VS. Android

2011. Szinte csak érintőképernyős telefont lehet már kapni a szolgáltatóknál. Mindenki okostelefonnal sétálgat az utcán és mindig mindenre van egy szuper alkalmazás. Éppen ezért nekünk akiket kicsit is érdekel a programozás megfordult már a fejében, az hogy mobilra fejlesszen. Itt azonban egy komoly kérdésbe ütközünk. Melyikre?
 
 

Intelligens robotok extrém környezetben

Legyen szó elérhetetlen helyekről, embertelen körülményekről, a legújabb fejlesztésű robotok bárhol helytállnak. Az ilyen szerkezeteket gyakran használják veszélyes, bizonytalan kimenetelű műveletek végrahajtására. Emberéleteket menthetnek, túlélők után kutatva összedőlt épületek romjai között. Sokszor az idő is kritikus tényező, a robotnak magának kell meghoznia a megfelelő döntést, emberi segítség nélkül. Góczán Bence Szakkollégista, saját fejlesztésű robotján keresztül mutatja be neked ezen összetett szerkezetek legmodernebb újdonságait, a robotok önálló munkavégzési képességének technikai hátterét. A Simonyi Konferencián szereplő téma rejtelmeiről az előadót kérdezzük.

 

Már csak pár álmatlan éjszakát kell kibírnotok és indul a Simonyi Konferencia! Addig is egy kis étvágygerjesztő!  

 

Minden az Avatarral kezdődött...

James Cameron_Avatar

Helyezkedj el, győződj meg róla, hogy a popcorn és a kóla elérhető közelségben van, told fel a szemüveget és engedd, hogy padlóba döngöljön a 3D. Az első pár lépés minden szokásos mozizáskor megvan, de az utolsó kettő egy új típusú élményhez vezet. James Cameron elindított egy lavinát, amely térben is betemet. A Na'vi-k hatalmas sikere után beindult a 3D filmgyártás és futószalagon érkeznek a látványosabbnál látványosabb mozik. A színfalak mögötti technológia azonban legalább annyira lenyűgöző, mint maga a 3D látvány. Merőben új megközelítést igényel a filmszakma felől..."

Érdekes előadások várnak rád, gyere el Te is!

Az írói képzeletet mindig is foglalkoztatta, vajon lehetnek-e emberi érzései egy mesterséges lénynek. Erre a kérdésre teljesen eltérő válaszok születtek. Óz meséjében a bádogember szívet kapott. A gonosz oldalon álló Terminátort át tudták programoztak a jó oldalra, de ettől még nem lettek érzései. Mit mond erről a tudomány? Ez egy olyan kérdés, amelyre nem lehet egyszerű választ adni, mert először azt kell tisztázni, hogy mit jelent az, hogy emberi érzés. Ha a kérdést úgy fogalmazzuk meg, hogy tud-e egy robot úgy működni (viselkedni), hogy a környezetének úgy tűnjön, mintha a robotnak érzései lennének, akkor a válasz lehet igen. A közelmúltban három tudományterülethez tartozó három kutató Miklósi Ádám etológus (az ELTE Etológia Tanszékének vezetője), Korondi Péter mérnök (BME Mechatronika Optika és Gépészeti Informatika (MOGI) Tanszékének professzora és az MTA SZTAKI tudományos tanácsadója) valamint Kovács Szilveszter informatikus (Miskolci Egyetem Általános Informatikai Tanszéknek docense) arra szövetkezett, hogy ezt bebizonyítsa. A kutya ember irányába mutatott viselkedése szolgált mintául.

A kutya és gazdája közötti kötődést magyar etológusok írták le először tudományosan. Az etológusok szerint, az állatok viselkedése nem teljesen véletlenszerűen alakult ki az evolúció során, mindig megtalálhatók valamilyen konkrét túlélési célok. Feltételezhetően a kutyák is túlélési céllal, a relatív táplálék bőség miatt alkalmazkodtak az emberhez. Így alakulhatott ki az állatvilágban egyedülálló, fajok közti viselkedés, a kutya-ember kötődés. A kötődés fogalmát eredetileg a pszichológusok az anya gyermek kapcsolatára dolgozták ki. Megfigyelhető, hogy a gyermek keresi az anyja közelségét, az anyjához fordul vigaszért a vele való kontaktus megnyugtatja, az anyjától elválasztva azonban tiltakozik, sír, növekszik a stressz szintje. Az újra találkozáskor üdvözli az anyját, hozzábújik, majd rövid időn belül megnyugszik Ezek a viselkedés elemek a kutyáknál is megfigyelhetők, és tán könnyebben algoritmizálhatók, önthetők szabályokba, mint az emberi viselkedés. Ezért esett a választás egy kutyaszerű robotlény, MOGI Robi, létrehozására. Fontos szempont volt, hogy a robot lény kellően gyors legyen, ezt kerekek segítségével könnyebb volt. A lépegető robotok relatívan azért lassúak, mert minden lépésnél egy bonyolult szabályozástechnikai problémát kell megoldani, a kerekeknél ez sokkal egyszerűbb. Ugyanakkor MOGI Robi tudja a fejét mozgatni és a farkát csóválni, továbbá néhány alapvető tevékenységekre alkalmas pl. gazdához megy, játszik, elkerüli az idegent stb. Működését egy ún. fuzzy automata határozza meg. A fuzzy automata matematikai formába öntve tartalmazza azokat a szabályokat, amelyet az etológusok fogalmaztak meg. Pl. Ha az idegen közel van és a gazda távol. akkor a kutya stressz állapota növekszik. A matematikai képletben a gazda és az idegen távolságát pontosan meg kell adni, és ezt a rendszer kamerák képeiből tudja kinyerni.

A MOGI Robi egy olyan kutatás eredménye, ahol az etológusok megfigyelték a kutyák kötődését a gazdájukhoz, az informatikusok ezt a viselkedést algoritmizálták és leprogramozták, majd a mérnökök megépítettek egy robot lényt, amely nem kutya, de néhány viselkedéseleme a kutyáéhoz hasonlít, vagyis etológiai indíttatású minták alapján alkalmas a kötődéshez kapcsolódó érzelmi állapotok kifejezésére. A robotikában eddig egyedülállóan új eredményként, egy az emberhez kötődő mesterséges egyed jött létre. A robot lény egy olyan intelligens térben mozog, ahol kamerák képeiből nyerhető ki, hogy hol a gazda, az idegen a labda és az elkerülendő akadályok. A MOGI Robinak nincsenek érzései, de az intelligens tér irányításával úgy tud mozogni az adott szobában és farok csóválás közepette úgy tud visszahozni egy labdát, hogy bennünk az az érzés támad: kötődik hozzánk. Örül, ha a közelünkben van, fél az idegentől, de vidám, ha játszhat velünk...

A most ecsetelt, fantáziát megmozgató témáról hallhatsz előadást, ha eljössz! Én sajnos nem tudok ott lenni, mint ez eddig ajánlott programokon.

Előadó: Dr. Korondi Péter (BME, SZTAKI)

Időpont: 2011. Március 4-én (pénteken) 17 órától

Helyszín: ELTE Informatikai Kar, 1117 Budapest, Pázmány Péter Sétány 1/C, földszint 0.823 Kitaibel előadó terem (nyugati oldali bejáratnál)

A túl sok Facebook ismerősnek - és ezáltal a túl sok üzenetváltásnak az a hátránya, hogy néha azt hiszi rólad az FB, hogy kamu profil vagy - csak egy robot, aki üzenget. Ekkor, hogy lecsekkolja emberi mivoltodat néha megkér téged, hogy azonosítsad néhány ismerősöd a képeik alapján. Könyörgöm, ekkor ne a mindenféle Appok által generált szirszar naptárképek közül válasszon fotót, amin nagyjából 15*15 pixeles a kép... Plusz valami arcfelismerőt is be lehetne építeni, mert ha éppenséggel a kedves ismerős nem töltött fel profilképet akkor mi van? Megszívtam?

Na ki tudja megmondani kit ábrázol ez az apró fehér négyzet ott a képen?

Persze elbuktam az ellenőrzést - meg lett állapítva, hogy robot vagyok. Letiltottak minden FB funkciót 1 hétre. Utána újra megpróbálhatom bebizonyítani emberi mivoltomat. :( Az SMS hitelesítés persze Magyarországon nem elérhető... Nem lett volna elég az ellenőrzéshez egy egyszerű captcha?

Klikk a nagyobb mérethez!

 

lamsza.com, avagy más néven a székely Gúgel kellemes perceket szerez az odatévedő egyéneknek. Mintha egy idős székely bácsi feliratozta volna a gombokat: Mindenütt poénos fonetikusan írt szöveg. Ez való a pödörtbajszú, bőgatyás nemzetieknek!

Megnézhetjük a "fénképeket", meg, hogy "kik verekettek" és sok minden mást. Követhet'jök őket Verében és Jutúbón keresztül. Akinek a kifejezések nem mondanak semmit az hallgassa meg a székely nyelvleckét!

Ha tetszik az oldal, akár a Gúgel Túlbárt is feltelepíthetjük. A Máriás mindenit neki!

Ízes szavakból és székely humorból nincs hiány a weblapon, de a linkek funkciói is rendben vannak, az eredeti Google oldalakra visznek. Kár, hogy nem .sic székelyföldi domain-on fut a dolog. Nekem már ez a kezdőlapom!

Az Internet elfogyott

Ön elérte az Internet utolsó oldalát. Nincs több link, lenyúlható szakirodalom, jópofa kép, ingyen zene, pikáns videó.


Tegye a következőt:

  • Vegyen elő valami érdekes könyvet, amit már régóta el akart olvasni, de sohasem jutott rá ideje. Legrosszabb esetben valami újságot, vagy szakirodalmat.
  • Vegye elő családját - házastársát, gyermekeit - mutatkozzon be, és ismerkedjen meg velük. Legrosszabb esetben beszélgessen bárkivel.
  • Menjen el egy moziba, nézzen meg valami rajzfilmet, vagy kalandfilmet. Legrosszabb esetben kapcsolja be a TV-t és tekintse meg a híreket, vagy egy valóság show-t.
  • Fordítsa a monitort a nyomtató felé, így a Windows nem küld többé olyan hibaüzenetet, hogy nem látja a nyomtató eszközt.
  • Kapcsolja ki a gépet.
  • Amennyiben az Ön országának a működő jogrendszere ezt engedélyezi, húzza ki a kábelt a gépből, monitorból, modemből, ezután zárjon be minden ablakot, majd ezek közül az egyiken keresztül dobja ki ezt az egész vackot.

444-es HTTP-hiba - Az Internet elfogyott
Internet Explorer

Minek apropóján van ez itt?? Ami eddig csak távoli problémának tűnt, az egyre inkább valósággá válik: Becslések szerint 2011 februárjáig elfogyhatnak a jelenleg szabványos IPv4 címek, amelyek az internetes kommunikáció alapját jelentik. Az oldalsávban találsz is egy számlálót, amivel nyomon követheted a címek darabszámának alakulását.

A twitteren is fellelhető egy ipv4countdown nevű fiók, ami naponta ontja az informáló twitteket a témában.

Az Y2K probléma után, talán ez jelenti a legnagyobb technológiai kihívást. Persze nincs probléma, hisz itt az IPv6, ami a jelenlegi 4'294'967'296 darab (2^32) helyett pontosan 340'282'366'920'938'463'463'374'607'431'768'211'456 darab címet képes kódolni (2^128). Eme hosszú szám pedig kiejtve így hangzik:

340 undecillió, 282 decillió, 366 nonillió, 920 octilló, 938 septilló, 463 sextilló, 463 quintillió, 374 quadrillió, 607 trillió, 431 milliárd, 768 millió, kétszáztizenegyezer-négyszázötvenhat.

 Egyesek szerint az átállás nem lesz zökkenőmentes, de ezt majd meglátjuk.

Internetes körökben terjed az a "jövőkép" miszerint az ICANN, ami az IPcímek és legfelső szintű tartománynevek elosztásáért felelős szervezet nem fog boldogulni a dologgal, és ún. NAT-ok mögé kell helyezni a felhasználókat. Ez a hálózati szolgáltatás fogja az IPv4-et IPv6-ra fordítani, tehát a teljes átállás nem történik meg, az "internet alapjai" továbbra is a 4-es verziójú protokollon nyugodnának.

Összességében jó irányba haladunk, a legnagyobb szervereket üzemeltető vállalatok már IPv6-os tesztüzemet ejtettek meg. Ilyen volt például a Google, aki szép csendben bekapcsolta az IPv6 támogatást a Youtube-on néhány napra.

2010-ben a magyarországi IPv6 forgalom a BIX szerint így alakult (mindha kis domb-kezdeményt vélnék felfedezni szeptemberben):

 

Ti hogy vélekedtek az IPv4 fogyásról?

Hogy mi lesz 7 nap múlva? Meglátjuk... Ha mégis bekövetkezne a vég, akkor javaslom a fent írtak végrehajtását.

Akinek Windows rendszere van, legalább egyszer már biztos találkozott kékhalállal. Aki még nem, az nagyon szerencsés ember...  A kékhalál, eredeti angol nevén Blue Screen of Death (BSOD) a Windows 3.1 óta jelen van a Windows operációs rendszerekben és az a feladata, hogy információval szolgáljona az esetlegesen bekövetkező rendszerösszemomláról. Bill Gates, a Windows atyja kínos perceket élt át 1998-ban, amikor egy élő performasz közben omlott össze a rendszer:

 

Én szerencsére már egy éve nem láttam kékhalált - ez talán annak is köszönhető, hogy már egy éve Linuxot használok :) - kernel panicot, viszont annál többet. De mi a helyzet akkor, ha annyira fanatikusok vagyunk, hogy nem elégszünk meg holmi kék színű rendszerösszeomlással? Művészi hajlamaink, és Windowsos perveziónk kiélésére pont nekünk találták ki ezt az alkalmazást:

 A NotMyFault névre hallgató segédprogrammal testreszabhatjuk a kékhalál képernyőjét. Az eredetileg tesztelési célokra kifejlesztett program utólag olyan funkciót is kapott, amivel beállíthatjuk a BSOD képernyő színét.

A letöltött zip fájlban a következő programot kell futtatni: exe/Release/NotMyFault.exe

Hogy ne kelljen egy újabb rendszerösszeomlásra várnunk, egy gombnyomással előidőidézhetjuk azt. 8 fajta hiba közül választhatunk. A hiba létrehozásához csak nyomjunk a "Do bug"  gombra, miután beállítottuk a színeket. Ezentúl így fog kinézni a kékhalál képernyője. A készítők szerint teljesen biztonságos a program, nem okoz semmilyen kért a rendszerünkben.

Nálam így festett az átszínezett kékhalál, amit már rózsaszín-halálnak hívhatunk:

 

Végezetül egy képernyőkímélő, ami pont úgy néz ki, mintha  "bekékhalt" volna rendszer csak épp nem játszik a tűzzel. Haverok gépére beállítva jó kis tréfa lehet :) LETÖLTÉS

 

 

További kockafej képek: napigeek.blog.hu

 

 

 

 

 

 

Manapság, a nagy telejsítményű számítógépek korában nem igazán van szükségünk olyan programokra, amik a rendszerünk betöltését gyorsítják, hisz az a 2 perc amit várni kell, az nem sok. 2 perc - ez hetente, már majdnem negyed óra, ami éves szinten, 12 óra környékén van. Ha nem a legújabb csúcshardver figyel a gépünkben, vagy a rendszerünk nem tiszta telepítés ez lehet hosszabb is. Van megoldás a problémára...

Soluto nevezetű ingyenes programmal (ami olaszul éppen megoldást jelent), a másodpercekkel gazdálkodhatunk. Minden elinduló folyamatot, (amiről a program részletes információval szolgál, hogy mennyi idő alatt is indul el) letilthatunk vagy késleltethetünk. A letiltás nem is olyan nagy szó, hisz azt eddig is megtehettük a Start>Futtatás>msconfig beállításszerkesztő alkalmazás elindításával - viszont a késleltetés csodákra képes:

A rendszerindításkor elinduló alkalmazások (Vírusirtó, Üzenetküldő, Torrentkliens, kinek mi) mind egyszerre járulnak a proceszorhoz és kérnek egy szelet processzoridőt. Az egyszerre induló programok pillanatok alatt betöltik a memóriát, amitől lassul a gép - viszont, ha egyenként teszik ezt (vagy épp nem a rendszerindítás utáni percekben, hanem mondjuk negyed órával később üresjáratban), akkor hihetetlen sebességnövekedést érhetünk el.

Rendszergazdák számára is ajánlott progi: Biztos sokan láttak már olyat, hogy amikor elindult a Windows, azaz megjelent az asztal, a hülye user kedves felhasználó már kattint is az indítandó programra, nem várja meg az egyéb autostart alkalmazások betölését. Ekkor persze nem történik semmi, csak köröz a homokóra a kurzor mellett. Mit kéne ilyenkor tenni? Türelmesen várni. De a felhasználó ráklikkel az ikonra még egyszer, mert biztos "nem tudatosult benne", hogy indulni kéne. Kétszer. Százszor. A végén lefagy a rendszer, amire aztán újraindítás vár. Ha rendszergazda kezében van a Soluto, akkor a programok késleltetésével felgyorsíthatja a rendszert elérve, hogy az indított programokra kevesebbet kelljen várni. Persze otthoni felhasználóknak is ajánlott.

A rendszert telepítés után indítsuk újra. Újraindulás után a program látványos, könyvlapozás szerű animációval közli, hogy mennyi ideig tartott az indítás. Utána beköltözik a tálcára az óra melletti értesítési területre. Innét tudjuk egy duplaklikkel elindítani.

 

A program főképernyője három részre oszlik:

  • Zöld alkalmazások: Felesleges rendszerindításkor, eltávolíthatjuk őket. Rendszerint ide a telepített programok előtöltői tartoznak, amik azt a feladatot látják el, hogy az adott program bizonyos részeit előre betölti a memóriába, hogy a majdani indításkor gyorsabban tudjon talpraállni a program. Na de mi a helyzet, ha nem, vagy csak ritkán indítjuk el a progit? Erőforráspazarlás.
  • Naracssárga alkalmazások: Ide azok tartoznak, amiket eltávolíthatunk, de lehet, hogy hiányolni fogjuk őket. Például az Antivírus program, mindenféle programfrissítők, és egyéb letiltható rendszerelemek. Kikapcsolhatjuk (vagy késleltethetjük) a Windows Indexelő szolgaltatásának betöltését, a nyomtatási sorrendkezelőt, a programjaink automatikus frissítését stb... Ekkor értékes másodperceket nyerünk (bár a frissítést nem ajánlott letiltani, mert biztonsági kockázatot jelentenek)
  • Szürke programok: Amiket egyáltalán nem lehet kikapcsolni, mert fontos rendszerkomponensek, vagy épp csak a Soluto nem tudja kezelni az adott beállítást. Ha vagyunk annyira merészek (és tudjuk, hogy mi mit jelent a szürke ilstában), akkor a rendszertuninghoz használhatjuk Xp alatt a TweakXP , Vista és Win7 alatt az Ultimate Tweaker programot.

A Soluto-ban egy programelemre kattintva az alábbi menü bukkan fel, ahol a Pause gomb, az elem letiltását jeleni. Ekkor lekerül erről a hosszú listáról a program, és a sarokba vándorol jelezve, hogy ő inaktív.

A Delay gombra nyomva a programot késleltetjük - így csak később indul el, az üresjárati időben.

Előre a gyors rendszertöltésért! Kapcsolódó bejegyzés Linuxos arcoknak: 2 másodperces rendszertöltés, avagy egy pehelysúlyú Linux

Végezzük el a következő műveletet a Windows Számológéppel:

 

Mit várunk, mi lesz az eredmény? Gyök(4) az 2, ebből kettőt kivonva 0-át kapunk. Nézzük ezt meg a számológépben:

Írjuk be, hogy 4, majd kattintsunk a gyökvonás gombra. Ekkor megjelenik, hogy sqrt(4), ami az angol SQuare RooT (gyök) rövidítése. Ezután vonjunk ki belőle kettőt. Eredmény?

 

Furcsa... Még furcsább lesz, ha ugyanezt a Tudományos nézetben végezzük el. Váltsunk át erre: Nézet > Tudományos nézet.

Bug vagy Feature? Ki tudja... Hogy miből adódhat a hiba? A számábrázolási korlátokból. Ha megnézzük, akkor ezek a számok irtó kicsik. A processzornak nincs akkora kapacitása, hogy a teljes számot (az összes tizedessel) kiszámolja, főleg, ha végtelen nem szakaszos tizedes tört.

Na oké, rendben, ezt még elnézzük neki. Na de a következő számítás a legfurcsább:

Egyszerű nézetben: 3 + 4 * 5 = 35

Tudományos nézetben: 3 + 4 * 5 = 23

Azt hittem azért az altalános iskolás matekot még beleprogramozták a számológépbe. Lehet, hogy nem? Ki jön rá mi a probléma? Próbáljátok ki Ti is!